SEO uitbesteden of zelf doen: wat is slim?

Wil je graag meer bezoekers naar je website trekken? Dan is het zaak om je te verdiepen in SEO: Search Engine Optimization. Dit is het verbeteren van je website op diverse punten, waardoor je hoger gaat scoren (ranken) in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. In principe is er veel wat je zelf kunt doen op SEO-gebied, maar je SEO uitbesteden levert doorgaans meer op. Dit komt doordat je best wat kennis van zaken moet hebben om succes te hebben met de diverse methodes, en laten we eerlijk zijn: de meeste ondernemers hebben alleen verstand van hun eigen vakgebied.

Wat maakt SEO zo moeilijk?

Er komen veel meer zaken kijken bij een slimme online marketingcampagne dan je zou denken, zelfs als het enkel om onbetaalde tools gaat. Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld de teksten op je website. Ga je deze zelf schrijven? Dan is het zaak dat je een zoekwoordenonderzoek zoet, zodat je precies weet welke zoektermen door jouw klanten gebruikt worden en hoeveel concurrentie erop zit. Heb je geen idee wat dat betekent? Dan kun je dus beter je SEO uitbesteden. Een ervaren online marketeer weet hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek uitvoert en dus welke termen jij het beste in je teksten kunt gebruiken.

Bouw een linkbuilding-netwerk op

Een tweede reden waarom het slim is om je SEO uit te besteden is dat het zonder hulp vrijwel onmogelijk is om een groot en indrukwekkend linkbuilding-netwerk op te bouwen. Maar wat is linkbuilding eigenlijk? Je wist waarschijnlijk al dat hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je zult ranken in Google. Hoe meer websites, blogs en artikelen naar jouw site verwijzen, hoe interessanter en relevanter Google immers denkt dat jouw content is. Je kunt zelf proberen om blogs of nieuwswebsites te benaderen met de vraag of ze naar je willen linken, bijvoorbeeld door een gastartikel te schrijven of een gratis artikel weg te geven. Dit is echter een ontzettend tijdrovende klus, die doorgaans weinig oplevert. Wanneer je een online marketing bureau in de arm neemt zullen zij de juiste websites selecteren, het artikel voor je schrijven, én deze plaatsen inclusief een link naar jouw website. Je betaalt er weliswaar voor, maar bent er totaal geen tijd aan kwijt, en merkt het vrijwel direct aan de bezoekersaantallen.

Conversie-optimalisatie

Wat een online marketeer tevens voor je kan doen is je webshop of website uitgebreid analyseren, om te zien hoe de conversie verbeterd kan worden. Het conversiepercentage is niets meer of minder dan het percentage bezoekers dat daadwerkelijk tot actie overgaat, oftewel dat een aankoop doet of contact opneemt. Er zijn vele factoren die kunnen beïnvloeden of iemand dat doet, en ook veel fouten die ervoor zorgen dat mensen afhaken en de website wegklikken. Alleen een ervaren online marketeer weet waar je op moet letten, en kan je helpen bij het optimaliseren van je website. Dan weet je zeker dat je niet alleen meer bezoekers trekt, maar dat een groot deel daarvan ook daadwerkelijk iets koopt of jouw diensten inschakelt. En dat is uiteindelijk de bedoeling, niet?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *